☘Lara seorang ibu☘


Ibu

Satu nama buat seorang wanita

Satu panggilan dari seorang anak

Satu arti buat seorang anak.

Ibu

Sembilan bulan kau kandungkan aku

Sembilan bulan menahan sakit

Sembilan bulan melayan kerenahku di dalam kandungan.

Saatku dilahirkan

Air mata mengalir jernih di pipimu

Sayup mendengar suara azan dari seorang ayah

Kucupan sayang singgah di pipiku.

Ibu

Tiada istillah penat dalam hidupmu

Mengasuh dan mendidik setiap anakmu

Pelbagai ragam pelbagai kerenah terpaksa kau hadapi

Namun tidak pernah mendengar keluhan dari bibirmu.

Ibu

Kau ratu hati kami

Permaisuri di jiwa kami

Memberi kasih sayang dengan sepenuh hati

Agar kami membesar dengan sempurna.

Disaat aku remaja

Kenakalanku kian bertambah

Selalu membuat dirimu kecewa

Sehingga mengalir air mata di pipimu

Kadangkala aku membangkang kata-katamu

Sehingga terguris hatimu.

Disaatku dewasa

Saat mengenal cinta sang lelaki

Aku lupa pada jasamu ibu

Mengherdik menghinamu menjadi makanan dibibirku

Dan kerana amarahku kepadamu

Aku sanggup tidak memberi makan padamu.

Ibu

Disaat kau tua

Aku sudah memasang angan-angan

Untuk menghantarmu ke rumah orang tua

Dengan alasan aku terlalu sibuk dengan urusan dunia

Dunia kini perlukan harta

Bukan lagi kasih sayang.

Betapa tegarnya diri ini

Sanggup menghantarmu ke rumah orang tua

Berjanji akan sentiasa melawatmu

Tapi itu semua janji kosong semata

Hanya ingin membebaskanku dari tanggungjawab seorang anak.

Satu hari aku menerima satu panggilan

Hatiku kaku rebah terpaku

Mendapat berita dari seorang penyelia

Ibuku sudah pergi meninggalkanku buat selamanya.

Sudah lama aku tinggalkan ibu

Hampir 5 bulan tiada lawatan dariku

Akhirnya ibu pergi tanpa sempat melihatku

Pergimu dengan hati yang duka lara.

Ibu

Tidak sempat untukku membalas jasamu

Tidak sempat untukku membalas kasihmu

Tidak sempat untukku membalas sayangmu

Akhirnya kau pergi tanpa sempatku memohon ampun darimu.

[Ainul Adam]

Leave a Reply

